پتیدین چیست؟

پتیدین که با نام Meperidine دارویی ضد درد است که در دسته شبه تریاک ها قرار می گیرد و در فرم آمپول برای مصرف تزریقی به بازار عرضه می شود. پتیدین که نوعی مخدر است در آزمایشگاه تولید می شود و در مصارف پزشکی از آن برای بیهوشی استفاده می شود. بطور کلی باید بدانید که موارد تجویز پتیدین برای تسکین دردها شدید و دراز مدت است و در مواردی به منظور قوی تر کردن اثر داروهای بیهوشی از آن استفاده می شود. پتیدین بصورت آمپول های ۱۰۰ میلی گرمی، ۵۰ میلی گرمی، ۱ میلی لیتری و ۲ میلی لیتری عرضه می شود اما مصرف این مخدر نیز باعث اعتیاد می شود و عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه دارد که در ادامه به معرفی عوارض مصرف پتیدین می پردازیم.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

نحوه مصرف پتیدین

همانطور که گفتیم پتیدین مصارف پزشکی محدودی همچون جراحی ها و زایمان دارد و به دلیل اعتیادآور بودن قوانین سخت گیرانه ای در خصوص مصرف آن در بیمارستان ها وجود دارد و کادر درمانی تنها در شرایط خاص با تحویل پوکه آمپول پتیدین مجاز به استفاده از آن می باشند.

عوارض پتیدین

عوارض آمپول پتیدین

سوء مصرف پتیدین، ممکن است منجر به اختلال در سلامت روانی و عاطفی فرد شود. اثرات روانی شامل افزایش اضطراب یا افسردگی، نوسانات خلقی و تغییر ادراک از واقعیت است. از سوی دیگر مصرف پتیدین ممکن است منجر به تخریب روابط فرد با خانواده و دوستان شود. افراد معتاد پتیدین، به دلیل تاثیر مصرف آن، انزواطلبی را پیشه خود می کنند، از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی امتناع کرده و قادر به برقراری روابط سالم با دیگران نخواهند بود. اعتیاد به پتیدین، علاوه بر اثرات و عوارض جسمی، یکی از مهمترین جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فرد مبتلا به سوء مصرف پتیدین با پیامدهای منفی و مخرب زندگی اجتماعی، مشکلات مالی و مشکلات مربوط به روابط با خانواده و اختلالات روانی مختلف دست و پنجه نرم خواهند کرد. افراد مبتلا به اعتیاد به پتیدین تا زمانی که به دنبال کمک حرفه ای و درمان مناسب نباشند، عواقب و پیامدهای ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد.

عوارض کوتاه مدت مصرف پتیدین

عوارض کوتاه مدت بلافاصله بعد از مصرف ظاهر می شوند که متاسفانه بسیار خطرناک هستند و زمینه ساز بروز علائم بلند مدت هستند. عوارض کوتاه مدت مصرف پتیدین طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرند که بسته به شرایط فیزیکی، دوز و مدت زمان مصرف متفاوت می باشند اما برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:

غش

سرگیجه

لرزش بدن

خواب آلودگی

اختلال تنفسی

کاهش فشار خون

عوارض بلند مدت مصرف پتیدین

عوارض بلند مدت مصرف در بازه زمانی طولانی تری بروز پیدا می کند و مشکلات جدی تری برای مصرف کننده به همراه دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

عارضه و بیماری های پوستی

اختلال در سیستم عصبی مرکزی

اختلال و بیماری های دستگاه گوارش

مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی

مرکز ترک اعتیاد

تفاوت با مرفین

تفاوت پتیدین با مرفین

مرفین از تریاک استخراج می شود و پتیدین در دسته شبه تریاک ها قرار می گیرد اما بسیاری بر این باور اشتباه باور دارند که شدت عوارض و اعتیادآوری پتیدین بسیار کمتر از مرفین می باشد اما باید بدانید که پتیدین نیز همانند مخدرهای همچون هروئین می باشد و هرگونه سوء مصرف آن صدمات شدید و جبران ناپذیری بر سلامت بیمار وارد می کند.

موارد منع مصرف پتیدین

فشار خون

سابقه وجود عمل جراحی صفرا

تروما، ضربه یا آسیب های مغزی

دلایل اعتیاد به پتیدین

اعتیاد به مواد مخدر، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. افراد ممکن است به دلایل مختلفی به مصرف مواد مخدر روی آورده و در نتیجه در دام اعتیاد گرفتار شوند که اعتیاد به مصرف پتیدین نیز از این قاعده مستثنی نیست. این علل و عوامل که احتمالاً بر پیشرفت اعتیاد به پتیدین تأثیر خواهند گذاشت، شامل عواملی هستند که منشأ اجتماعی، بیولوژیکی و یا روانی دارند. عوامل اجتماعی ممکن است شامل محیط اطراف، شرایط زندگی، یا قرار گرفتن اولیه در معرض پتیدین از جانب دوستان و خانواده باشد. علل روانشناختی، مانند سوء استفاده یا آسیب های زمینه ای، ممکن است فرد را تحت تاثیر قرار دهد تا به یک مسکن مخدر مانند پتیدین اعتیاد پیدا کنند. ترک پیتدین باید حتما در بهترین مرکز ترک اعتیاد انجام شود.

ترک پتیدین

یکی دیگر از باورهای اشتباه در خصوص این مخدر صنعتی ترک پتیدین در منزل می باشد که باید بدانید هرگونه خود درمانی و ترک خودسرانه می تواند باعث بروز علائم ترک و محرومیت در بیماران شود که مقابله و کاهش شدت این علائم خود یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت بیماران به مصرف می باشد. بطور کلی باید بدانید که، پتیدین یک مخدر مسکن از دسته مواد افیونی با نام تجاری مپریدین است. پتیدین توسط پزشکان به دلایل مختلف دارویی از جمله برای زنان در حین زایمان و به منظور درمان دردهای مرتبط با حملات قلبی، سرطان و سایر بیماری ها توسط پزشک تجویز می شود.

هنگامی که پتیدین خارج از پارامترهای نظارت پزشک یا به منظور مصرف تفریحی استفاده شود، بسیار اعتیاد آور و به طرز دردناکی مخرب خواهد بود. هنگامی که پتیدین را به منظور دیگری به غیر از دلایل دارویی و پزشکی مورد استفاده قرار می دهند، اعتیاد به آن شکل خواهد گرفت.

مصرف پتیدین احساس نشئگی و سرخوشی برای فرد مصرف کننده به ارمغان خواهد آورد و مردان و زنان ممکن است سعی کنند با مصرف مقادیر بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک، این احساس را بازسازی کنند. این امر منجر به تحمل نسبت به دارو خواهد شد و برای تسکین درد و رسیدن به “سرخوشی” مورد نظر، افراد مبتلا به اعتیاد به پتیدین، به دوزهای بیشتری نیاز خواهند داشت. کسانی که از اعتیاد به پتیدین رنج می برند، عواقب سختی را تحمل خواهند کرد، اما همیشه راه حلی برای بهبودی آنها وجود دارد.

۲۴ ساعت اول پس از ترک مصرف پتیدین: ممکن است علائم ترک اولیه به این صورت ظاهر شود که احساس کنید به آنفولانزا مبتلا شده اید. علائمی مانند خمیازه کشیدن، تعریق، آبریزش بینی، تب، بدن درد و شاید اضطراب.

روزهای دوم تا پنجم پس از ترک پتیدین: علائم معمولاً در این بازه زمانی به اوج خود می رسد. برخی از آنها ممکن است در بدترین حالت خود باشند. هوشمندانه این است که یک سیستم حمایت و پشتیبانی پزشکی داشته کنید تا دچار عود مجدد نشوید.

شایع ترین علائم گزارش شده عبارتند از: لرز، تهوع، استفراغ، بدن درد، بی خوابی، اسهال، از دست دادن اشتها و میل شدید به دارو.

روز ششم به بعد، پس از ترک پتیدین: وقتی به روز ششم یا هفتم رسیدید، بیشتر علائم جسمی باید از بین رفته باشند. افرادی که به مدت طولانی و دوز بیشتری پتیدین مصرف کرده اند، ممکن است هنوز علائم ذکر شده در بالا را احساس کنند. برخی دیگر ممکن است خستگی، افسردگی و تمایل شدید به مصرف پتیدین را تجربه کنند. توصیه می شود پتیدین را به آرامی و تحت نظر پزشک ترک اعتیاد کاهش دهید. با کاهش هر دوز ممکن است افزایش علائم را تجربه کنید، اما نگران نباشید. قاعده کلی ترک پتیدین این است که هر چه دوز کمتر باشد، علائم ترک شدت کمتری دارد.

با بهترین پزشک های متخصص و مجرب ترک اعتیاد همراه شما در کلینیک طلوعی دوباره هستیم.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

علائم اعتیاد به پتیدین

اعتیاد به پتیدین را می توان با علائم و نشانه های مختلفی شناسایی کرد. آیا نگران این هستید که با مصرف بیشتر پتیدین به اعتیاد به آن مبتلا شوید؟ آیا تصور می کنید یکی از عزیزانتان در دام اعتیاد به پتیدین گرفتار شده است؟ علائم و نشانه های زیر را بررسی کنید تا نسبت به اعتیاد آنها اطمینان حاصل کنید:

از دیگر علائم اعتیاد به پتیدین می توانیم به استفراغ و حالت تهوع، نوسانات شدید خلقی، پارانویا، سیاهی یا غش کردن، ناتوانی در تمرکز بر یک کار یا مکالمه، اضطراب یا افسردگی شدید و بی خوابی اشاره نماییم.

چرت زدن، از اولین علائمی است که دیگران متوجه آن می شوند. وقتی زن یا مردی مبتلا به اعتیاد به پتیدین می شود، به نظر می رسد که منگ و گیج هستند و برای تمرکز کردن با مشکل مواجه می شوند.

علائم و نشانه های ترک پتیدین

درد عضلانی

اختلالات خواب

کلافگی و بی قراری

ترک پتیدین چند روز طول می کشد؟

افرادی که مدت زمان کوتاهی پتیدین مصرف کرده اند، ممکن است علائم ترک آنها چند روز طول بکشد، در حالی که افرادی که مدت زمان طولانی پتیدین مصرف کرده اند، سم زدایی ممکن است حدود یک هفته و یا بیشتر طول بکشد. ذکر این نکته ضروری است که مدت زمان و شدت علاٸم ترک برای هر فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

روش مصرف

دوز مصرفی دارو

دفعات مصرف دارو

میزان اعتیاد فرد به دارو

سوالات متداول درباره ترک پتیدین

آیا پتیدین باعث سکته مغزی می شود؟

از اصلی ترین عوارض مصرف پتیدین می توانیم به تاثیر مخرب آن بر سیستم عصبی اشاره نماییم که سکته مغزی از اصلی ترین عوارض مصرف آن است.

آیا ترک پتیدین نیاز به روان درمانی دارد؟
وابستگی به پتیدین، روانی و جسمانی است به همین جهت، ترک پتیدین نیز، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد و ضروری است تا تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد انجام بگیرد.

آیا ترک پتیدین در منزل امکان پذیر است؟
خیر، از آنجایی که سوء مصرف پتیدین، باعث ایجاد وابستگی روانی در مصرف کننده می شود، هرگونه ترک خودسرانه آن تنها باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده می شود.