کلینیک ترک اعتیاد

ترک مرفین

مرفین که در فرم های مختلف قرص، محلول و شیاف عرضه می شود مخدری اپیوئیدی است که از تریاک استخراج می شود و کاربرد ضد درد و آرامبخشی دارد. مرفین در موارد محدود توسط پزشکان برای کنترل درد بیماران تجویز می شود و باید بدانید هرگونه مصرف خارج ازدستور پزشک آن باعث وابستگی و اعتیاد مصرف کننده خواهد شد و وابستگی به مرفین جسمانی و روانی می باشد.

مکانیزم اثرگذاری مرفین تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی، کاهش فشارخون، ضربان قلب و تنفس می باشد به همین جهت مصرف بی رویه آن می تواند علاوه بر اعتیاد عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد بنابراین اگر مجبور به استفاده از مرفین با تجویز پزشک هستید باید در رعایت دوز و بازه زمانی مشخص شده برای مصرف بسیار دقت کنید و مطابق دستور پزشک اقدام به مصرف این دارو کنید چرا که افزایش دوز مصرفی یا بازه زمانی مصرف می تواند باعث اعتیاد شود.

بستری
- تماس با کلینیک. - پرزنت بیمار توسط پذیرش و ارائه توضیح روند درمان. - هماهنگی جلسه با روانشناس مجموعه به منظور ارائه مشاوره رایگان به بیمار. - توضیح روند درمان به بیمار در جلسه رایگان مشاوره.
روند درمان
روند درمان ترکیب دو روش دارو درمانی و روان درمانی است. حداقل طول دوره درمان از 2 تا 3 هفته (10 تا 21 روز) است که مدت زمان آن با توجه به وضعیت بیمار، میزان دوز مصرفی و نوع ماده ای که مصرف می شود، تعیین خواهد شد.
سرویس ها
اتاق های 1 تخته و 2 تخته در کلینیک در نظر گرفته شده است که دارای کمد و یخچال هستند. صبحانه، ناهار و شام سرو می شود. امکان حضور همراه در اتاق های یک تخته فراهم است و همچنین امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت رایگان وجود دارد.
سم زدایی
سم زدایی با توجه به نوع اعتیاد و مواد مصرفی انجام می شود. روانپزشک بعد از اتمام دوره درمان نیز بیمار را فالو می کند و همچنین به جهت بهبود اختلالات روانشناسی ناشی از مصرف مواد در کنار ترک اعتیاد، روانکاوی با حضور روانشناس انجام می شود.
ترخیص
کارهای ترخیص بیمار بعد از اتمام دوره درمان و در صورت منفی بودن تست و نرمال شدن وضعیت بیمار از نظر روحی و فیزیکی با تایید پزشک متخصص انجام می شود. بعد از ترخیص نیز با توجه به نیاز بیمار جلسات مشاوره و روانکاوی با روانپزشک ادامه خواهد داشت.

نام های تجاری مرفین

روکسانول

کادیان ER

مرفین سولفات ER

علائم و نشانه های مصرف مرفین

اولین نشانه های سوء مصرف مرفین، در سیستم عصبی مصرف کننده اتفاق می افتد و بسیار دشوار است که با مشاهده ظاهر فرد بگوییم به سوء مصرف مرفین مبتلا شده است. با این وجود، هنگامی که سوء مصرف به اعتیاد تبدیل می شود، علائم برجسته رفتاری مرتبط با اعتیاد به مرفین مانند تلاش برای دستیابی به مواد مخدر، توهم، اضطراب، کج خلقی و افسردگی شروع به نمایان شدن خواهد کرد. که در ادامه به معرفی بیشتر این علائم خواهیم پرداخت.

مراجعه به پزشکان متعدد برای به دست آوردن مواد بیشتر

ایجاد تغییر در شخصیت و درونگرایی

خشم و پرخاشگری، بدون دلیل کافی

عوارض مصرف مرفین چیست؟

خارش قسمت های خاصی از بدن

اختلال در هماهنگی عضلات

سرخوشی غیرقابل وصف

تغییر شدید در وزن

مرکز ترک اعتیاد

ترک مرفین در خانه

از آنجایی که مرفین کاربرد پزشکی دارد بسیاری بر این باورند که مصرف آن باعث اعتیاد نخواهد شد و یا ترک مرفین در خانه امکان پذیر است که در خصوص این باورها باید بدانید که مرفین به شدت اعتیاد آور است و سوء مصرف آن باعث وابستگی روانی و جسمانی مصرف کننده می شود و هر گونه تلاش برای خوددرمانی و ترک مرفین در خانه نه تنها کمکی به بیماران نمی کند بلکه باعث بروز علائم محرومیت و خماری و تشنج‌های مرگبار می شود.

علائم ترک مرفین

بدن فردی که علائم ترک مرفین را تجربه می کند، ممکن است دچار کم آبی شود یا به دلیل استفراغ و اسهال دچار عدم تعادل در الکترولیت ها شود. مصرف کنندگان مرفین، همچنین ممکن است در اثر استفراغ مکرر و استنشاق ناخواسته محتویات معده (آسپیراسیون) دچار عفونت در ریه ها شوند. علاوه بر این، عود مجدد در حین یا پس از قطع مصرف، احتمال اوردوز و مرگ را افزایش می‌ دهد. تحمل فرد مصرف‌ کننده نسبت به مرفین در طول ترک کاهش می‌ یابد و اگر فرد همان دوز قبلی را مصرف کند، ممکن است بدن او تحت فشار قرار گیرد.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک مرفین

مرفین یک مسکن مخدر قوی است که به منظور کنترل درد پس از جراحی و همچنین با هدف کاهش دردهای مزمن و شدیدتر مانند دردهای مرتبط با برخی از انواع سرطان در مرحله پیشرفته توسط پزشک تجویز می شود. علائم ترک مرفین ممکن است آزار دهنده باشد، اما به ندرت پیش می آید که تهدید کننده زندگی فرد باشد. مراقبت های حمایتی و داروها به کاهش تجربه ناخوشایند ترک مرفین کمک خواهند کرد. علیرغم استفاده گسترده پزشکی از مرفین، به عنوان یک مسکن بسیار قوی، دارای پتانسیل بالایی برای سوء مصرف و وابستگی است. ترک مرفین ممکن است بسیار دشوار باشد، به خصوص بدون سم زدایی و درمان تحت نظارت پزشکی.

کاهش احتمال اوردوز

احتمال اوردوز در مرفین بسیار زیاد است. هنگامی که شخصی مصرف مرفین را متوقف می کند، این خطر بالقوه کشنده را از بین می برد.

بهبود امور مالی

ترک مرفین به این معنی است که مجبور نیستید دائماً برای مصرف این ماده پول خرج کنید و دیگر نگران نحوه بدست آوردن آن نخواهید بود. برخی از افراد مبتلا به اعتیاد نیز ممکن است برای دریافت مرفین دست به فعالیت های غیرقانونی (سرقت) بزنند و خود را در موقعیت های خطرناک قرار دهند.

درمان بستری، نظارت ۲۴ ساعته را برای افرادی که سعی در ترک مرفین دارند فراهم می کند. برنامه های درمانی بستری معمولاً خدمات پرستاری، روانپزشکی و درمانی را در یک محیط امن و ساختار یافته ارائه می دهند. رویکردهای درمان بستری شامل چندین گروه حمایتی در طول روز، درمان فردی و گروهی، فعالیت‌ های سالم و سایر اقدامات رفتاری است که برای کمک به ایجاد مهارت‌ هایی برای مقابله با علاٸم ترک بدون استفاده از دارو و ایجاد مهارت‌ های پیشگیری از عود طراحی شده‌ اند.

مشاوره گروهی، در اکثر برنامه های درمانی بستری استفاده می شود. ثابت شده است که گروه درمانی برای افرادی که تحت درمان سوء مصرف مواد هستند، بسیار موثر واقع می شود. علاوه بر این، گروه درمانی به افرادی که در مراحل اولیه بهبودی هستند کمک می‌ کند که تا بدانند بهبودی امکان‌پذیر است.

ترک مورفین چند روز طول می کشد؟

علائم ترک معمولاً ظرف ۶ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین دوز مصرف شده نمایان خواهد شد و در طول ۵ تا ۷ روز کاهش می یابد. مراحل ترک مرفین به این صورت است:

۶ تا ۱۲ ساعت پس از ترک: علائم اولیه جسمی شامل دردهای عضلانی، به ویژه در قسمت پشت و پاها، افزایش اشک ریزش، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق و احساس درد شدیدتر است. اثرات روانی عموماً شامل افزایش تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری و بی خوابی است.

۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از ترک: شامل تمام علائم ترک زودرس و همچنین گرفتگی معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گشاد شدن مردمک چشم، لرز یا مور مور شدن و تب می شود.

۳ تا ۷ روز پس از ترک: در این بازه زمانی، اثرات هر روز به تدریج بهبود می یابند تا زمانی که فرد فرآیند سم زدایی را کامل پشت سر بگذارد.

اگرچه علائم ترک مرفین معمولاً ظرف یک یا دو هفته برطرف می‌ شود، برخی از افراد علائم ترک طولانی‌ مدت یا سندروم ترک پس از حاد را هفته‌ ها یا حتی ماه‌ ها پس از جدول زمانی پیش‌ بینی‌ شده تجربه خواهند کرد. این علائم پایدار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمایل شدید به مصرف مرفین

تحریک پذیری

افسردگی

حمایت، به ویژه برای حفظ هوشیاری زمانی که فرد علائم ترک پس از حاد را تجربه می کند بسیار مهم است. علائم را می‌توان با درمان به کمک دارو و یا تکنیک‌ های رفتار درمانی مدیریت و کنترل کرد.

ترک مرفین با دارو

می توان از داروها به منظور تسهیل روند ترک و کمک به کنترل تمایلات شدید به مصرف مرفین استفاده کرد.

بسته به وضعیت فرد مصرف کننده، پزشک در یک برنامه بهبودی ممکن است از نوعی درمان با کمک دارو یا MAT استفاده کند تا روند ترک را تسهیل کند و به فرد مصرف کننده در کنترل و کاهش علاٸم ترک کمک کند. گاهی اوقات، پزشک از فرآیند کاهش تدریجی دوز مصرفی استفاده می کند که شامل تجویز یک دارو و سپس قطع تدریجی مصرف همان دارو است. در برخی مواقع و با توصیه پزشک، فرد مصرف کننده دارو را برای مدت طولانی تری مصرف می کند.

مزایای درمان با کمک دارو عبارتند از:

کاهش علائم ناراحت کننده ترک

کمک به کنترل هوس ن تمایل شدید به مصرف مرفین

تکمیل رویکردهای رفتار درمانی مداوم برای بهترین نتایج

کمک به مصرف کننده برای سازگاری با زندگی بدون مرفین

نکات مهمی که در زمان ترک مرفین باید بدانید

اگر حمایت و برنامه ای داشته باشید، ترک مرفین آسان تر خواهد شد، در اینجا به چند نکته مهم برای افزایش شانس موفقیت در بهبودی اشاره خواهیم کرد:

یک شبکه پشتیبانی برای خودتان ایجاد کنید

با اعضای خانواده و دوستان پاک و سالم خود ارتباط برقرار کنید تا شما را تشویق به پاک شدن از مرفین کنند و شما را در معرض هیچ محرکی مانند مصرف مواد مخدر قرار ندهند. وقتی تمایل شدید به مصرف مرفین در شما ایجاد می شود و یا نیاز به کسی دارید که با او صحبت کنید، می توانند در کنار شما باشند.

لوازم و وسایل مرتبط با مصرف مرفین را دور از چشم خود قرار دهید

اقلامی که شما را به یاد مصرف مرفین می اندازد، مانند سرنگ یا بطری ها را دور بریزید.

برنامه درمانی خود را به طور کامل پشت سر بگذارید

اگرچه ممکن است آسان نباشد، سعی کنید برنامه بهبودی خود را کامل کنید و پس از ترخیص در مراقبت های بعدی نیز شرکت کنید. مراقبت های پس از درمان، تا حد زیادی احتمال عود را کاهش داده و پشتیبانی مداوم را ارائه می دهد.

سم زدایی مرفین

سم زدایی اولین مرحله درمان و قطع وابستگی به مرفین می باشد.

انجام سم زدایی برای ترک مرفین در اولین مرحله باعث قطع اتصال این مخدر از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود.

مرکز ترک اعتیاد

بهترین روش ترک مرفین

مراقبت های پس از ترک مرفین

مراقبت های پس از درمان، یکی از بخش های مهم بهبودی طولانی مدت است که باید بلافاصله پس از اتمام یک برنامه درمانی، برای فرد مبتلا به اعتیاد به مرفین شروع شود. بدون تشویق و حمایت مداوم، مصرف کنندگان در حال بهبودی ممکن است در مواجهه با استرس یا موقعیت های چالش برانگیز دچار عود مجدد شوند. مراجعه مداوم به یک مشاور یا درمانگر سوء مصرف مواد، منبع بسیار مهمی از حمایت مستمر و همچنین روشی برای کمک به کنترل عوامل وسوسه انگیز و محرک های عود و سایر چالش های بهبودی است.

روش ترک مرفین در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

درمان بصورت ترک تدریجی ۷ تا ۱۴ روز بستری می باشد که در صورت وجود علائم و نظر درمانگران ممکن است مدت زمان درمان افزایش پیدا کند.

سوالات متداول درباره ترک مرفین

آیا مرفین مواد مخدر است؟
مرفین مخدری اپیوئیدی است که از تریاک بدست می آید و بسیار اعتیاد آور است که به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد در موارد محدود کاربرد درمانی دارد چرا که مرفین روی دستگاه عصبی مرکزی اثر مستقیم می‌گذارد و باعث کاهش احساس درد بیمار می‌شود.

آیا ترک تریاک با مرفین امکان پذیر است؟
متاسفانه یکی از موارد استفاده از مرفین، ترک تریاک می باشد که در این خصوص باید بدانید، این روش نه تنها کمکی به مصرف کننده نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده می شود و به بیان دیگر، تنها نوع مخدر توسط مصرفی تغییر می کند و بیماران باید مجددا اقدام به ترک مرفین نمایند.

آیا مصرف مرفین باعث اوردوز می شود؟
متاسفانه اوردوز یکی از عوارض بسیار مخرب سوء مصرف مرفین می باشد که سالانه باعث مرگ بسیاری از مصرف کنندگان می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اوردوز مرفین تنها در شرایطی قابل درمان است که بلافاصله اقدامات درمانی انجام شود به همین منظور ضروری است تا فورا با اورژانس تماس بگیرید.

آیا مصرف مرفین در کیت تست اعتیاد مشخص می شود؟
بله، سوء مصرف مرفین از طریق کیت تست اعتیاد و انجام هرگونه آزمایش اعتیاد، قابل تشخیص است که در خصوص کیت تست اعتیاد باید بدانید، مصرف مرفین از ۲ ساعت بعد از مصرف تا ۳ روز بعد از مصرف قابل تشخیص است.