نکات قابل توجهی برای ترک مرفین

در این مطلب قبل از اینکه به تشریح فرایند ترک مرفین بپردازیم، قصد داریم کمی شما را با ماهیت این دارو آشا کنیم. مرفین به نوعی ماده افیونی اطلاق می‌شود که از تریاک حاصل شده است. در واقع مرفین اصلی‌ترین ساختار اثربخش تریاک به حساب می‌آید. سازوکار اثربخشی مرفین، سیستم عصبی مرکزی را هدف قرار می‌دهد که باعث کاهش احساس درد در شما می‌شود. از این رو مرفین دارویی بسیار اعتیاد آور محسوب می‌شود زیرا انس بیمار به این دارو به شدت زیاد است. مصرف کنندگان، مرفین را تاحدی بعنوان قرص‌های جایگزین تریاک می‌شناسند. موارد تجویز داروی مرفین یا قرص‌های مرفین‌دار توسط پزشکان محدود به جراحی‌ها بوده که بصورت شربت، قرص و یا تزریق وریدی انجام می‌شود. از دیگر داروهای مسکن در همین خانواده می‌توان به هیدرومورفون اشاره کرد. اما تفاوت مرفین و هیدرومورفون در این است که هیدرومورفون قابلیت تسکین دهندگی بیشتری داشته و آن را یعنوان یک جایگزین برای مرفین می‌شناسند.

ترک مرفین

یکی از ویژگی‌های مرفین این است که تقریبا نیم ساعت بعد از تزریق بیشتر از نیمی از آن جذب بدن می‌گردد. مرفین در شرایطی نظیر دردهای ناشی از عمل‌های جراحی، کنترل درد‌های ناشی از سنگ کلیه و امثالهم استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد ویژگی تسکین‌دهندگی مرفین تاثیر مستقیم بر روی دستگاه عصبی مرکزی شما دارد. از این رو یک حالت تسلابخشی خوشایند در بدن و روان شما ایجاد می‌کند که همین مساله مهمترین عامل برای اعتیاد به مرفین است. در فرایند ترک مرفین در کلینیک ترک اعتیاد، داروها و ترفند‌های جایگزین برای وجود همان حالت خوشایند در شما، تجویز می‌شود که ضمن دفع سریع مرفین باعث می‌شود شما از نبود آن رنجر نبرید. شما در اکثر موارد برای ترک اعتیاد به مرفین نیاز است بستری شده و شرایط جسمانی‌تان تحت نظر پزشک قرار گیرد. توجه داشته باشید که قطع یکباره‌ مصرف مرفین باعث تمایل بیشتر شما نسبت به مصرف آن دارد (!!)

عوارض مصرف مرفین

• بروز اختلال در سیستم تنفسی در صورت مصرف مرفین با دوز غلط که یکی از جدی ترین خطرات احتمالی است.
  • استفاده از مرفین به همراه مشروبات الکلی ضمن افزایش اختلال در دستگاه تنفسی، می‌تواند باعث مرگ شود.
  • اختلال در دستگاه گوارش بدن که بصورت یبوست خود را نشان می‌دهد.
  • بروز نابسامانی‌های ادارکی شما باعث می‌شود قدرت دریافت و مشاهدات شما از خود و محیط پیرامون به شدت کاهش یابد. که در فرایند ترک مرفین قابل بهبود است.
  • مصرف مرفین برای کسانی که نشانه‌ای از بیماریهای قلبی و یا ریوی دارند بسیار خطرناک است به گونه‌ای که حتی تجویز پزشکی آن نیز با رعایت ملاحظات زیاد انجام می‌شود.
  • در مصرف مکرر مرفین احتمال عقیم شدن بسیار زیاد است زیرا مرفین واکنش‌های مخربی بر هورمون‌های جنسی دارد.
  • از دیگر آثار روانی مصرف مرفین می‌توان به احساس خوابالودگی و ناتوانی در تفکر اشاره کرد که با پشت سر گذاشتن مراحل ترک اعتیاد به مرفین کم‌رنگ تر می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر شخصی بصورت تصادفی مرفین مصرف نماید، هرچه سریعتر باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد !!

ترک اعتیاد به مرفین چند روز  طول می‌کشد ؟

عوامل بسیاری در فرایند‌های ترک موارد مخدر بخصوص مرفین نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از :

• دوره زمانی مصرف مرفین
  • دوز مصرف مرفین
  • دلیل استفاده از مرفین
  • تاثیرات روحی و روانی حاصل از مصرف مرفین

توجه داشته باشید که بازه زمانی که لازم است علائم درمانی خود را نشان دهند با میزان وابستگی شما به دارو و همچنین قطع تدریجی و یا یکباره‌ی آن، ارتباط نزدیکی دارند. شایان ذکر است که در مراحل ترک ، رفع علائم درمانی مرفین حدوداً یک هفته الی ده روز زمان می‌برد و علائم شدیدتر شاید هفته‌های بیشتر زمان نیاز داشته باشد. در ساعات اولیه درمان که معمولاً شش تا چهارده ساعت است، بروز علائمی همچون تمایل زیاد به مصرف، استرس و بدخلقی طبیعی است. در پانزده الی چهل و هشت ساعت بعد نشانه‌هایی مانند دردگرفتن عضلات، تب و لرز و امثالهم آغاز می‌شود. از روز سوم نشانه‌های فیزیکی کم کم از بین می‌روند ولی احتمال میل به مصرف که بیشتر جنبه روانی دارد، در شما وجود خواهد داشت. در این بخش تقش مشاوره‌های روان‌درمانی در فرایند ترک مرفین بیش از همیشه مهم خواهد بود.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با بررسی شرایط روحی و جسمی و با بهره‌گیری از مشاوران و متخصصین مجرب در زمینه ترک انواع مخدر نظیر ترک ماری جوانا ، ترک حشیش ، ترک اکس ، ترک کمیکال و همچنین ترک مرفین آماده خدمت رسانی به شما و سلامت جامعه است.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *