ترک متادون

امروزه یکی از موارد مصرف متادون در درمان نگهدارنده اعتیاد به موادی همچون هرویین، مرفین و تریاک می باشد و یا هستند افرادی که از ابتدا بصورت غیرقانونی شروع به سو مصرف متادون می کنند که خود بشدت وابستگی ایجاد میکند و امروزه رهایی از متادون (ترک اعتیاد متادون) دغدغه فکری بسیاری از افراد وابسته به آن است.

قرص متادون

ترک اعتیاد متادون

متادون جز مواد افیونی (مخدر) و از مشتقات دی فنیل هپتانها (هپتامینها) است که به عنوان ضد درد است. همچنین جهت تسکین علایم ترک اختلال مصرف مواد افیونی و به عنوان ماده نگهدارنده ای برای مصرف کنندگان مواد افیونی بکار میرود. باید زیر نظر روانپزشک تجویز شود. قابل ذکر است که اگر شخص وابسته به مواد از درمانهای جایگزینی چون متادون با دز مناسب و کافی استفاده کند، نمیتواند مجددا مصرف مواد افیونی را شروع کند.

زیرا مصرف مواد افیونی موجب سرخوشی بیمار نخواهد بود و حتی احتمال مسمومیت و گاه مرگ را به همراه دارد.مصرف متادون نباید بیشتر از ده روز باشد و اگر بیش از ده روز باشد، فرد به متادون شدیدا وابسته می شود.
مکانیسم اثر آن، این است که با اتصال به گیرنده های اپیوئیدی در سطح نخاعی انتقال ایمپالس درد را مهار میکند. متادون در اشکال قرص و شربت موجود است که آن را میتوان به صورت خوراکی، وریدی و زیر پوستی مورد استفاده قرار داد که به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و میزان سطح خونی آن بیشتر از مورفین خوراکی خواهد بود.

متادون در اکثربافتهای بدن توزیع میشود و از جفت نیز عبور میکند. شروع اثر آن۳۰ الی۶۰ دقیقه بعد از مصرف خوراکی و ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به دنبال تزریق عضلانی یا زیر پوستی میباشد. این دارو در کبد متابولیزه شده و از راه ادرار دفع میگردد.

عوارض مصرف متادون:

• وابستگي جسمانی
• وابستگی روانی
• سرگيجه، احساس سبكي در سر
• چرب شدن کبد
• تعريق شبانه و منگي
• تغيير در عادت ماهيانه
• كاهش اشتها دراوايل مصرف
• ضعف تنفسي
• اختلالات جنسی
• گزارشهاي موردي: افت فشار خون، ادم، كولاپس
و عوارض دیگر…

ترک اعتیاد متادون

ترک متادون باید تدریجی و تحت نظارت پزشک متخصص انجام بگیرد و برای درمان اعتیاد به متادون باید علاوه بر درمان جسمی، روان درمانی نیز انجام شود. از طریق مراجعه به کلینیک روان پزشکی و درمان اعتیاد طلوعی دوباره میتوان عوارض ترک و علائم جسمانی و روانی ترک راکاهش داده و ترک بدون درد و خماری متادون را تجربه کرد.
معمولا نشانه های ترک متادون ۳ الی ۴ روز بعد از آخرین مصرف شروع شده و روز ششم به اوج خود میرسد و بعد از دو الی سه هفته برطرف می شود.

پیام بگذارید