ترک دیفنوکسیلات

ترک دیفنوکسیلات یکی از مباحث مهم در زمینه سوءمصرف داروهای خطرناک است. یکی از خواص دارویی دیفنوکسیلات ضد اسهال بودن است. این اسم نباید شما را گول بزند. زیرا ویژگی اعتیادآور بودن این دارو چیزی نیست که آن را دست کم بگیرید. متاسفانه اختیار مصرف چنین داروهایی برای عموم محدود به اسم روی جعبه آن می‌شود.  در ادامه بیشتر با ویژگی دارویی دیفنوکسیلات آشنا خواهید شد.

ترک دیفنوکسیلات در کلینیک ترک اعتیاد

در قدیم از تریاک استفاده‌های درمانی هم می‌شده است. تریاک را برای تسکین دردهای شدید استفاده می‌کردند. همچنین ناراحتی‌های تنفسی، اسهال و غیره. اما از همان قدیم از تریاک استفاده‌های خارج از عرف نیز می‌شده است. سوءمصرف تریاک و مشتقات آن موضوع جدیدی نیست که امروز به آن رسیده باشیم. دیفنوکسیلات یا لوموتیل دارویی است که مصارف پزشکی خیلی زیادی ندارد. این دارو در بسیاری از مواد باعث سوءمصرف می‌شود. دیفنوکسیلات به شدت اعتیاد آور است. این دارو به دلیل اینکه نمونه‌های مشابهی دارد که بی عوارض هستند، مصارف پزشکی کمتری دارد.

یکی از مصارف مهم دیفنوکسیلات که امروزه رواج یافته است، استفاده آن در جهت رفع علائم ترک مواد مخدر است. اما این نوع استفاده بدون تجویز و نظارت پزشک است. مصرف دیفنوکسیلات خود به شدت اعتیاد آور بوده و عوارض زیادی دارد. عموماً تمامی موارد ترک اعتیاد به داروهایی نظیر  دیفنوکسیلات که در مرکز درمان اعتیاد انجام می شود، به دلیل مصرف خودسرانه این داروها بوده است. قاعدتاً استفاده از داروهایی مثل دیفنوکسیلات برای رفع علائم ترک، نتیجه اقدام به ترک بصورت خودسرانه است.

توجه داشته باشید زمانیکه فرایند درمان اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد انجام شود، برای رفع علائم ترک، داروهایی تجویز می‌شود چنین عوارضی را نداشته باشند.

قرص دیفنوکسیلات Diphenoxylate  چیست؟

قرص دیفنوکسیلات بعنوان یک داروی کمکی برای اسهال‌های ویروسی در مصارف پزشکی استفاده می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد داروهایی شبیه به آن زیاد است و به همین منظور مصارف پزشکی محدودی دارد. مکانیسم اثر این دارو بگونه‌ای است که روی حرکات دودی روده تاثیر می‌گذارد. بدین گونه که مدت زمان عبور مواد غذایی از روده افزایش می‌دهد. به همین جهت میزان آب بیشتری از غذا در روده جذب می‌شود. در نتیجه در بهبود انواع اسهال تاثیرگذار است.

به منظور کنترل ویژگی اعتیاد آور بودن این دارو، کمی به آن آنتروپین اضافه کردند. اما خیلی در ویژگی اعتیاد آور بودن آن تاثیری نداشته است. زمانی در بین مردم این دارو به ضد اسهال معروف بود و همین مساله دلیلی بر عامه شدن آن شد. بسیاری از معتادین زمانیکه به مخدرهای خود دسترسی نداشتند، دیفنوکسیلات را جایگزین مواد خود می‌کردند.

ترک دیفنوکسیلات یکی از خدمات مهم در کلینیک ترک اعتیاد

عوارض اعتیاد به دیفنوکسیلات

عوارض سوءمصرف داروی دیفنوکسیلات با توجه به وضعیت جسمی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. ولی برخی از ویژگی‌ها در وابستگی به دیفنوکسیلات مشترک است که در ذیل به آنها اشاره شده است. شایان ذکر است که بسیاری از این عوارض در فرایند ترک دیفنوکسیلات در مرکز درمان اعتیاد قابل بهبود می‌باشند.

• خشکی دهان
  • خشکی پوست
  • اختلالات جنسی
  • بروز مشکلات در ادرار
  • اختلال در سیستم تنفسی
  • بی اشتهایی و نداشتن میل به غذا
  • بروز مشکلات گوارشی مثل یبوست
  • بروز مشکلات در سیستم بینایی نظیر تاری دید

نکات مهم در ارتباط با مصرف دیفنوکسیلات

• سعی کنید هیچوقت دیفنوکسیلات را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید.
  • مصرف دیفنوکسیلات با برخی داروها نظیر داروهای خواب آور، ضد درد مخدر و داروهایی برای کاهش فشار خون، تداخل تداخل ایجاد کرده و خطرناک است.
  • دیفنوکسیلات هرگز جایگزینی برای داروهای کنترل کننده علائم ترک نمی‌باشد.
  • قرص دیفنوکسیلات برای کوکان به هیچ‌وجه استفاده نمی‌شود.

سخن پایانی درباره ترک اعتیاد به دیفنوکسیلات

قطع ناگهانی قرض دیفنوکسیلات عوارض خطرناکی می‌تواند داشته باشد. پس اگر درگیر وابستگی به این دارو هستید، حتما برای ترک دیفنوکسیلات به مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمائید. توجه داشته باشید که اگر درگیر بیماری خاصی هستید و قصد درمان اعتیاد به دیفنوکسیلات را دارید، حتماً مشاور و یا پزشک خود را از بیماری خود مطلع کنید. اگر هم وابستگی به الکل دارید، حتماً آن را با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد مطرح نمائید.

زمانی که قرص دیفنوکسیلات را در دوز بالا مصرف می‌کنید، احتمال قطع ناگهانی و خودسرانه آن تقریباً صفر است. زیرا نمی‌توانید روش و دارویی را پیدا کنید که علائم ترک را خاموش کند. اما با روش‌های درمانی تجویز شده در مرکز ترک اعتیاد، علائم ترک در شما به حداقل خواهد رسید.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره با کادردرمانی مجرب و استفاده از روش‌های نوین درمان اعتیاد، ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به ترک اعتیاد به داروهایی مثل دیفنوکسیلات و امثالهم می‌باشد.

پیام بگذارید