ترک متادون

امروزه یکی از موارد مصرف متادون در درمان نگهدارنده اعتیاد به موادی همچون هرویین، مرفین و تریاک می باشد و یا هستند افرادی که از ابتدا بصورت غیرقانونی شروع به سو مصرف متادون می کنند که خود بشدت وابستگی ایجاد میکند و امروزه رهایی از متادون (ترک متادون) دغدغه فکری بسیاری از افراد وابسته به آن است.

متادون چیست؟

متادون جز مواد افیونی (مخدر) و از مشتقات دی فنیل هپتانها (هپتامینها) است که به عنوان ضد درد است. همچنین جهت تسکین علایم ترک اختلال مصرف مواد افیونی و به عنوان ماده نگهدارنده ای برای مصرف کنندگان مواد افیونی بکار میرود. باید زیر نظر روانپزشک تجویز شود. قابل ذکر است که اگر شخص وابسته به مواد از درمانهای جایگزینی چون متادون با دز مناسب و کافی استفاده کند، نمیتواند مجددا مصرف مواد افیونی را شروع کند.

زیرا مصرف مواد افیونی موجب سرخوشی بیمار نخواهد بود و حتی احتمال مسمومیت و گاه مرگ را به همراه دارد.مصرف متادون نباید بیشتر از ده روز باشد و اگر بیش از ده روز باشد، فرد به متادون شدیدا وابسته می شود و هر چه سریعتر باید به ترک اعتیاد آن اقدام کند
مکانیسم اثر آن، این است که با اتصال به گیرنده های اپیوئیدی در سطح نخاعی انتقال ایمپالس درد را مهار میکند. متادون در اشکال قرص و شربت موجود است که آن را میتوان به صورت خوراکی، وریدی و زیر پوستی مورد استفاده قرار داد که به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و میزان سطح خونی آن بیشتر از مورفین خوراکی خواهد بود.

متادون در اکثربافتهای بدن توزیع میشود و از جفت نیز عبور میکند. شروع اثر آن۳۰ الی۶۰ دقیقه بعد از مصرف خوراکی و ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به دنبال تزریق عضلانی یا زیر پوستی میباشد. این دارو در کبد متابولیزه شده و از راه ادرار دفع میگردد.

مشاوره ترک متادون

برای اطلاعات بیشتر از بهترین روش‌های درمانی برای ترک متادون با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

عوارض مصرف متادون

• وابستگي جسمانی
• وابستگی روانی
• سرگيجه، احساس سبكي در سر
• چرب شدن کبد
• تعريق شبانه و منگي
• تغيير در عادت ماهيانه
• كاهش اشتها دراوايل مصرف
• ضعف تنفسي
• اختلالات جنسی
• گزارشهاي موردي: افت فشار خون، ادم، كولاپس
و عوارض دیگر…

عوارض مصرف متادون پس از ترک متادون از بین خواهد رفت.

ترک اعتیاد متادون

ترک متادون باید تدریجی و تحت نظارت پزشک متخصص انجام بگیرد و برای درمان اعتیاد به متادون باید علاوه بر درمان جسمی، روان درمانی نیز انجام شود. از طریق مراجعه به کلینیک روان پزشکی و درمان اعتیاد طلوعی دوباره میتوان عوارض ترک و علائم جسمانی و روانی ترک راکاهش داده و ترک بدون درد و خماری را تجربه کرد.
معمولا نشانه های ترک متادون ۳ الی ۴ روز بعد از آخرین مصرف شروع شده و روز ششم به اوج خود میرسد و بعد از دو الی سه هفته برطرف می شود.

بی خوابی ترک متادون چند روز است؟

از چالش های اعتیاد به متادون ، بیخوابی بیماران بعد از ترک است. به هیچ وجه ، سرخود دارو مصرف نکنید چون ممکن است داروهای جدیدی که مصرف می کنید، وابستگی دارویی جدیدی برای شما ایجاد کند.

حتما به روانپزشک مراجعه فرمایید ، چون بی خوابی در افرادی که سابقه اعتیاد داشته اند بسیار مهم است و باید برای تنظیم خواب مجدد ایشان ، تحت نظر پزشک برنامه ریزی صورت گیرد.

البته بیخوابی و بد خوابی ممکن است تا سالها پس از ترک متادون ادامه داشته باشد ، ولی با تجویز دارو توسط روانپزشک علائم کمترشده و پس ازمدتی می توان دارو را قطع کرد.

اثرات متادون چیست؟

مصرف متادون می تواند علائم ترک هروئین را به تاخیر بیاندازد و یا از بین ببرد
متادون یک افیون مصنوعی مانند هروئین ، ترامادول و فنتانیل است. در درجه اول ، باعث:
تسکین درد
خواب آلودگی یا خواب آلودگی
آرام بخش
هنگامی که یک فرد وابسته به مواد افیونی متادون مصرف می کند ، احساس سرخوشی ایجاد نمی کند. در عوض ، علائم ترک و هوس افیونی تسکین می یابد.
علائم ترک با محدود کردن یا از بین بردن متادون شامل بی خوابی ، کنده شدن هروئین ، تب و خلط آور است.
مصرف متادون همچنین می تواند منجر به عوارض جانبی دیگری شود.
برخی از مشکلات در تنفس یا تنفس کم عمق
سرگیجه یا احساس ضعف
واکنش های آلرژیک پوست
درد در قفسه سینه
ضربان قلب سریع
برخی ممکن است احساس سردرگمی یا گمراهی کنند
در صورت بروز علائم مشکل جدی باید فوراً عوارض جانبی گزارش شود.

2 نظر

1. ترک قرص b2 زیر زبانی چگونه است.

پیام بگذارید